Er zijn natuurlijk veel verschillende namen op het gebied van geuren en je zult ze allemaal ongetwijfeld al eens gehoord hebben; Eau de Toilette, Eau de Parfum, Aftershave, Parfum en Eau de Cologne. En dan zijn er ook nog de varianten van de FM Group zelf, Pure, intense of Pheromone. Maar wat is nou het verschil tussen al deze geuren? Wij hebben alle varianten op een rij gezet met met de bijbehorende informatie.
Pure, intense of Pheromone
Wat de verschillen zijn tussen de FM parfums Pure, Intens en Pheromone lees je hier.
Parfum
Het hoogste percentage geurconcentraat zit in een parfum, tussen de 20% en zelfs 30%. Parfum is dan ook veruit de duurste variant van de vijf maar ook degene met de krachtigste formule en die het langst blijft hangen.
Eau de Parfum
Eau de Parfum en Parfum worden heel vaak door elkaar gebruikt in de volksmond en dat is natuurlijk logisch. Eau de Parfum heeft een percentage geurconcentraat van 10-20% en is de meest verkochte variant van Parfum aangezien de geur nog steeds redelijk lang blijft hangen en een Eau de Parfum is een stuk betaalbaarder dan een Parfum.
Eau de Toilette
De Eau de Toilette variant bevat een stuk minder geurbestanddelen dan de bovengenoemde 2 en heeft een percentage concentraat van 5-10%. Omdat Eau de Toilette velen malen goedkoper is dan Parfum en ook Eau de Parfum is Eau de Toilette de best verkochte variant. Het blijft een stuk minder lang hangen dan Parfum en Eau de Parfum en moet gedurende dag worden bij gespoten wil je de geur behouden.
Eau de Cologne
Eau de Cologne bevat een nog lagere percentage geurconcentraten; 3-5% dit komt dan ook zeer dicht in de buurt van een aftershave
Aftershave
Aftershave bevat het laagste percentage geurdelen slechts 2-4% maar een aftershave heeft natuurlijk ook een andere functie dan alleen een geur. Over het algemeen desinfecteert een aftershave de huid en brengt ook een beschermende laag op de huid aan.
Geurnoten
Een geurconcentraat en daarmee een Parfum, Eau de Parfum of Eau de Toilette is opgebouwd uit drie soorten noten te weten:
Topnoten
Ook wel bovennoten of hoofdnoten genoemd, dit zijn de geuren die in de eerste seconden of soms minuten na het aanbrengen erg dominant aanwezig zijn. Dit is een noot niet erg belangrijk is bij de verkoop van het product. Na een minuut of 5 a 10 is deze geur zo goed als zeker niet meer waar te nemen. De intentie van een topnoot is dat deze de aandacht trekt , er wordt dan ook vaak gewerkt met citrus.
Hartnoten
Of middennoten komen naar voren wanneer de topnoten verdwenen zijn meestal na 10 minuten dus. Hartnoten zijn vrijwel altijd bloemengeuren en is eigenlijk het belangrijkste deel van een geur.
Basisnoten
Grondnoten blijven als laatste over nadat de middennoten zijn vervlogen. Meestal 1.5 uur na het opbrengen van de parfum. De basisnoten kunnen vele uren blijven hangen en geur afgeven. Vaak zijn basisnoten houtgeuren zoals sandelhout.